Co to jest CMYK? Definicja

W wielkim skrócie jest to skrótowa nazwa podstawowego zestawu 4 kolorów używanych w drukarstwie wielobarwnym – poligrafii. Określenie to stosowane jest najczęściej w odniesieniu do podstawowego zestawu kolorów spotowych z których tworzona jest wydrukowana grafika pełnokolorowa.

Podstawowym zestawem wymienionej powyżej nazwy, jest zestaw kolorów składających się z angielskojęzycznego skrótu od pierwszych liter nazw kolorów CYJAN, MAGENTA, YELLOW, BLACK. Zestaw tych 4 podstawowych barw pozwala nam na wydrukowanie każdej ilustracji – zdjęcia – grafiki, uzyskując pełno kolorowy obraz wynikowy. Zestaw tych kolorów jest podstawowym elementem w poligrafii i druku – dlatego też dobrze jest znać choćby podstawowy zakres informacji dotyczący tego tematu.

C- CYAN (Cyjan)
w barwie określanego jako odcień niebieskiego. Pochodnymi są kolory typu szafir, błękit, turkus, jasno – ciemnoniebieski odcień podstawowy. Wszelkie odcienie zieleni i kolory pośrednie. Intensywność barwy zielonej uzyskujemy poprzez dodawanie do koloru CYJAN w odpowiednich proporcjach koloru żółtego.

M- MAGENTA (madżenta)
jako czysty kolor określany jest jako „purpurowy” najczęściej po zmieszaniu z kolorem żółtym (yellow) otrzymujemy różnego rodzaju pochodne w barwie czerwonej. Po dodaniu koloru czarnego uzyskujemy barwy z rodziny brązowych – czekoladowych

Y- YELLOW (żółty)
to kolor w barwie zbliżony do znanego nam czystego koloru żółtego. Najczęściej po. zmieszaniu z innymi kolorami z rozbarwienia CMYK otrzymać możemy odcienie pomarańczu (po dodaniu magenty), pochodnych odcieni barwy zielonej (po zmieszaniu z CYJANEM) i wszystkich innych składowych barwy podstawowej.

K- BLACK (czarny)
kolor zbliżony barwą do odcienia 100% czarnego. Jednakże poprzez swoją transparentność – nie jest uznawany za “kolor głębokiej czerni” Aby uzyskać efekt „ładnego głębokiego” koloru czarnego powinniśmy go stworzyć z domieszką innych kolorów z palety CMYK. W zależności od techniki druku i indywidualnego ustawienia (kalibracji) maszyn drukujących składową czarnego robimy z zestawienia kolorów dodatkowych.