Logo jak zaprojektować? - poradnik jak zrozumieć logo
Logo – niby zwykła ikona… czy też tekst, a ma jednak dużą wagę. Na swojej drodze spotykamy ich setki – w wirtualnym świecie, jak i w prawdziwym życiu. Czym w ogóle jest logo i z czego się składa? Jak stworzyć logo oraz jak wpłynie ono na całą naszą działalność?
Sprawdźmy to!
Początki znaku i definicja logo
Początki znaku możemy określić na czasy p.n.e. Oczywiście chodzi tu m.in. o malunki naścienne, ale też sam alfabet (hetycki, sumeryjski etc.). Zanim litery osiągnęły stan taki jaki znamy teraz, przypominały one bardziej uproszczone ilustracje.
Samo logo według objaśnień słownikowych to nic innego jak graficzne przedstawienie nazwy firmy, organizacji, marki lub samego produktu. Stanowi ono najważniejszą część identyfikacji wizualnej.
Budowa logo
Logo to nie zawsze jeden element. Jego anatomia jest bardziej lub mniej złożona. Szkieletem są tutaj jednak:
sygnet, czyli element graficzny, zazwyczaj w formie ikony
logotyp, który będzie częścią tekstową logo zawierającą w sobie nazwę firmy, marki etc.
Dość często do tych dwóch części dołączane są jeszcze slogany firmowe, które dodatkowo podkreślają jej charakter i cel. W ich przypadku możemy spotkać się z określeniem tagline.
Praktyczne rady projektowania logo
Oryginalność i ponadczasowość
Czerpanie dużej inspiracji ze znanych już ludziom znaków marek oraz dostosowywanie wyglądu do obecnych trendów, które są sezonowe, najprawdopodobniej nie przyniesie nam pozytywnego rezultatu.
Typografia ma znaczenie
Wybierając odpowiedni font, nadajemy logo jego ton i charakter. Ostre linie będą bardziej stanowcze, a miękkie delikatne. Więcej o typografii, budowie tekstu i artystycznym wykorzystaniu czcionek i fontów mówiliśmy w tym artykule.
Kolorystyka
Podczas procesu tworzenia logo powinniśmy pamiętać o aspekcie wizualno-psychologicznym. Trzy kolory to optymalna ilość, więcej to już w większości przypadków tłok.
Jak dobrać kolorystykę logo do naszego rodzaju działalności i emocji, które chcemy przekazać? Pomocny może okazać się artykuł objaśniający znaczenie barw – na stronie internetowej i nie tylko.
Jeśli jednak już wybierzemy kolory naszego logo, to musimy jednak pamiętać o tym, że należy opisać je w projekcie z uwzględnieniem różnych skali barw (CMYK, RGB, PANTONE i HEX CODE).
Przykładowo: Nasz główny kolor zielony to:
HEX: #00C65E
RGB: 0 198 94
CMYK: 72 0 80 0
PANTONE: 2420C
Warto też wyznaczyć ogólne kryteria – na jakich kolorach nasze logo może być umieszczane, a z kolei, na których już nie (np. z powodu słabej widoczności).
Minimalizm to podstawa
Logo nie powinno być oklepane, ale też nie może być przekombinowane. Zbyt wiele elementów może sprawić, że odbiorca nie będzie w stanie zapamiętać naszego logo.
Przykładem “źle” wykonanego logo, które nie ma większego sensu i powiązania tematycznego z marką, ale które mimo wszystko się przyjęło jest logo Starbacks’a. Teoretycznie logo to nie należy do tych wykonanych “dobrze” i według zasad. Ma w sobie za dużo szczegółów, których nie da się zapamiętać, ale mimo wszystko udało mu się stać się pewnego rodzaju symbolem.
Pamięć obrazu i manipulacja
Człowiek bardzo często bazuje na skojarzeniach. Możemy nawet nie być tego świadomi jak wiele czynności podejmujemy (bądź też z nich rezygnujemy), właśnie na ich podstawie. To samo tyczy się też czytania informacji w formie obrazu. Jeśli mieliśmy już z nim styczność proces będzie niemalże automatyczny. Tak jest np. w przypadku kostek do gry – nie musimy liczyć oczek, od razu wiemy czy wyszły 4 czy 5 (stały układ i zapis z naszej pamięci robi swoje).
Między innymi dlatego przy tworzeniu logo tak ważne jest dobranie odpowiednich motywów. Nie możemy pozwolić na to by wywoływało one negatywne skojarzenia.
Z kolei jeśli chodzi o manipulacje obrazem, to mowa tu przede wszystkim o graniu światłem i tzw. whitspacem, a także kreowaniu pewnego rodzaju symulacji i złudzeń graficznych, które przyciągną uwagę odbiorcy.
Typy logo
Wyróżniamy kilka rodzajów logo. Część z nich opiera się na przekazie w postaci grafiki, a inna z kolei opiera się na typografii. Oczywiście są też rozwiązania, w których obie te części są równie istotne. Nie ma jednak przymusu, aby nasz projekt posiadał jedno i drugie. Jeśli faktycznie nie mamy dobrego i oryginalnego pomysłu np. na sygnet, to zdecydowanie lepiej dopracować element tekstowy do perfekcji (i na odwrót).
Logo oparte na grafice
Postać (tzw. maskotka)
Logo skupiające się na zbudowaniu pewnego charakteru (postaci), które reprezentuje daną działalność. Dzięki takiemu rozwiązaniu nabiera ona cech ludzkich, a odbiorca może nas z “kimś” utożsamiać. Przykładem może być tutaj np. Michelin lub Pringles.
Emblemat
Tego typu projekt również bardzo często będzie bardziej rozbudowany. Zazwyczaj przybiera on formę pieczęci lub odznaki (np. Harley Davidson i Starbucks). Może być wykorzystywany przez bardziej prestiżowe marki lub takie, które chcą podkreślić swoją fundamentalność.
Znak abstrakcyjny
Logo oparte na elemencie abstrakcyjnym w rzeczywistości nie przedstawia niczego konkretnego, z czym można by było utożsamiać naszą markę lub produkt. Operuje liniami, płaszczyznami oraz kolorami. Wiele najpopularniejszych marek posiada abstrakcyjne logo (lub sam sygnet). Zaliczamy do nich Pepsi (kolory oddają hołd żołnierzom amerykańskim), Nike (skrzydło bogini Nike, teraz odbierane jako dynamizm), czy chociażby trzy formy logo Adidas (zawsze zawierające w sobie trzy linie).
Znak symboliczny
W przeciwieństwie do znaku abstrakcyjnego ten obrazuje coś realnego. Może kojarzyć się też z samą nazwą np. ptaszek Twitter’a (od tweet, czyli ćwierkać), tarcza zastosowana przez Target. Pomimo samego faktu, że logo Apple nie nawiązuje do jej działalności, a jabłko jest nadgryzione tylko i wyłącznie dlatego, że bez tego elementu przypominało bardziej wiśnie, to też zaliczymy je do tych symbolicznych (/graficznych).
Logo oparte na typografi:
Podstawowa forma znaku zbudowana z nazwy marki/produktu (np. Google, Coca Cola). Składa się tylko i wyłącznie z liter (ewentualnie cyfr). Poza wykorzystaniem istniejących fontów możemy też stworzyć swój własny, który jeszcze lepiej podkreśli unikatowość logo.
Będą to loga bazujące na inicjałach. Zazwyczaj składają się z kilku liter, które stanowią skrót pełnej nazwy (np. HBO – Home Box Office). Ten format wykorzystywany jest bardzo często w przypadku gdy nazwę marki stanowi imię i nazwisko jej właściciela/założyciela (np. CC – Coco Chanel).
Bazuje na pojedynczej literze lub cyfrze. Może być stylizowany w mniej oczywisty sposób (np. M – Mc’Donalds)
Najczęściej wykorzystywaną formą, która zapewnia zarówno czytelność, ale też przekaz wizualny jest logo pełne. Otrzymujemy je z połączenia sygnetu (elementu graficznego/ ilustracji) z logotypem
Logo w ruchomej formie/ animowane
Na rynku znajdziemy kilka marek, które zamiast skupienia się na jednej formie logo (z ewentualnym uwzględnieniem alternatyw), postawiło na znak ruchomy. Oczywiście posiada ono spójne założenia graficzne, ale wykorzystywane są one w wielu formach (nawet animacji). Do popularniejszych przykładów zaliczamy, chociażby sieć Play i Netia czy stację Nickelodeon.
Czy zawsze warto mieć logo?
Posiadanie logo nie jest obowiązkowe. W momencie jeśli nie planujemy stworzenia własnej działalności, a jedynie np. sezonową sprzedaż lokalną nie musimy od razu brać się za wykonanie lub zlecenie logo. Nie zmienia to jednak faktu, że jego posiadanie coraz bardziej przyjęło się już do “codzienności”, ponieważ nie tylko firmy i marki produktowe decydują się je mieć. Pojedyncze osoby (np. influencerzy) zwane też markami osobistymi również, korzystają z tej formy reprezentacji.
Jak może powstać logo?
Własny projekt
Pierwszym wyborem, jaki mamy to po prostu wykonanie samodzielne – od projektu po stworzenie logo i jego wdrożenie w życie. Jest to oczywiście najtańsze rozwiązanie, przy którym dodatkowo mamy pełną kontrolę nad ostatecznym rezultatem.
Proces tworzenia logo
Na początku warto zabrać się za tworzenie szkiców koncepcyjnych- im więcej tym lepiej. Mówi się, że pierwszy pomysł zawsze okazuje się najlepszy, ale w tym przypadku nie zawsze ta zasada się sprawdza, a nawet jeśli lepiej przetestować też inne rozwiązania i mieć pewność. w końcu loga nie zmieniamy co miesiąc. Powinno być jak najbardziej dopracowane. Jeśli ze swoim projektem przechodzimy już do programu, tworzenie logo warto oprzeć na siatce. Zazwyczaj zaczynamy od bazowych kolorów, czyli czerni i bieli (one też mogą nam się później przydać). Później możemy przejść do ostatecznego dopasowywania barw.
Gdy skończymy projektować ostateczny wygląd logo, powinniśmy zastanowić się jeszcze nad jego alternatywami. Może bowiem zdarzyć się tak, że w niektórych przypadkach nasze bazowe logo nie będzie mieściło się na danej powierzchni lub po prostu nie będzie widoczne. Aby tego uniknąć, należy stworzyć logo zarówno dostosowane do ciemnego, jak i jasnego tła (a także zdjęć) oraz opracować dodatkowe ułożenie- np. z sygnetem na górze jeśli w standardzie jest z boku (i na odwrót). Warto też uwzględnić przypadki, w których stosujemy tylko sygnet lub sam logotyp.
Zlecenie
Nie każdy musi znać się na projektowaniu…i mieć na to czas. W takim przypadku najlepiej zlecić to zadanie profesjonaliście. Może to być freelancer lub agencja. Musimy się jednak liczyć z dość sporymi kosztami. Oczywiście znajdziemy tańsze oferty, ale najprawdopodobniej będą one należały do początkujących projektantów. W przypadku tego rozwiązania, szczególnie jeśli mówimy o agencji, musimy być świadomi czasu oczekiwania na realizacje. Nasze zlecenie nie będzie jedynym, za jakie są odpowiedzialni, więc będziemy musieli poczekać na swoją kolej. Dużym plusem jest jednak sam fakt, że za tworzenie naszego logo będzie odpowiedzialny ktoś mający doświadczenie w tym zakresie, znający zasady właściwego projektowania, ale też i najnowsze trendy. Na pewno logo wykonujemy w takim programie jak Adobe Illustrator czy Corel.
Jeśli mamy własny pomysł, ale nie potrafimy wdrożyć go w życie, to jest jeszcze pewien kompromis – przekazanie projektu koncepcyjnego (może być szkic) firmie lub freelancerowi zajmującemu się projektowaniem logo. W ten sposób nasz zamysł i oryginalna idea logo zostanie, a samo wykonanie również będzie na wysokim poziomie.
Generatory logo
Jak zapewne niektórzy już wiedzą, oprócz samodzielnego stworzenia logo lub zlecenia jego wykonania mamy możliwość skorzystania z tzw., generatorów logo. Może wydawać się to najprostszy sposób, ponieważ sam proces nie jest długi, ale tracimy w ten sposób na unikatowości. Logo, jakie otrzymamy, będzie najprawdopodobniej dość banalne i mimo wszystko będzie wymagało dopracowania. Dodatkowo nie jest to aż tak tanie rozwiązanie, ponieważ średnio za jeden nieedytowalny plik zapłacimy około 100 zł, a jego jakość nie będzie najwyższej jakości. Jeśli chcielibyśmy uzyskać materiał o lepszym standardzie zapłacimy dużo więcej. Czyli równie dobrze mogliśmy postawić na zlecenie lub samodzielne wykonanie. Jaka jest funkcja logo
Przede wszystkim logo powinno stanowić pewnego rodzaju reprezentacje naszej działalności i poza tym spajać naszą identyfikację wizualną z samym brandem.
Pomimo tego, że tworząc logo, powinniśmy pamiętać o prostocie, to nie możemy też zapomnieć o tym, że ma ono przykuwać uwagę i zapadać w pamięć, a tym samym stać się wyróżnikiem w stosunku do naszej konkurencji.
Dobrze wykonane logo może podnieść prestiż naszej marki- będziemy wyglądali dzięki niemu bardziej profesjonalnie.
Jakie powinno być logo?
W skrócie:
- funkcjonalne
- zapadające w pamięć
- uniwersalne, ale jednocześnie unikalne
- proste pod względem formy (czytelne)
- ponadczasowe (tzw. evergreen)
- skalowalne (responsywne)
- z przekazem (reprezentuje naszą osobowość lub to za czym stoi nasza działalność)
- przykuwające uwagę
My a odbiorca
W związku z tym, że nie tworzymy logo, tylko i wyłącznie dla siebie nie powinniśmy skupiać się na własnych upodobaniach. Rolę w ostatecznym wyglądzie powinni odegrać również odbiorcy. Może wpłynąć na to ich płeć, wiek, czy też “styl” (upodobania). Zwróćmy uwagę, że jeśli chcemy stworzyć działalność poświęconą seniorom, nie powinniśmy wybierać skomplikowanych i niewyraźnych fontów, ponieważ dla części użytkowników mogą być one po prostu nieodczytywane.
To, że bierzemy pod uwagę naszych odbiorców, nie oznacza, że mamy w zupełności zignorować swoją wizję. Sam projekt powinien być przez nas zatwierdzony, a najlepiej jeśli będziemy się z nim “utożsamiać”.
Ma nas dobrze reprezentować, informować / być dopasowane do tego czym się zajmujemy, wywierać emocje. Nie musimy dosłownie odtwarzać głównego symbolu, który kojarzy się z naszą działalnością. Może to być coś mniej dosłownego, ale wciąż odpowiadającego charakterowi naszej marki. Między innymi dlatego proces szkicowania/ opracowywania koncepcji jest tak ważny. Często pierwsze skojarzenia mogą być za bardzo oklepane, a w ten sposób uda nam się uniknąć stworzenia takiego znaku.
Przykładowo: Logo Nike na początku nie znaczyło nic, ale odpowiednio stworzona oprawa i filozofia sprawiła, że reprezentuje ono w tym momencie ruch i dynamizm. Poza tym jest też jednym z najbardziej rozpoznawalnych logo, jakie znajdziemy na rynku. Co ciekawe firma zapłaciła autorce logo (Carolyn Davidson) jedynie 35 $.
Gdzie można wykorzystać logo
Po pierwsze, aby mieć pełną dowolność w korzystaniu z logo, powinniśmy zadbać o jego uniwersalność pod względem responsywności. Bardzo ważne jest również posiadanie kilku wariantów odczytu kolorystycznego, czyli to, o czym wspominaliśmy wcześniej – RGB w przypadku projektów internetowych, a CMYK i Pantone do tych przeznaczonych do wydruku. Logo to nie tylko grafika. Ma ona wiele zastosowań wykorzystywania. Do głównych przykładów, w których stosowane jest nasze logo, a także inne elementy wizualne marki zaliczamy: szyldy np. reklamowe lub takie znajdujące się przed naszą siedzibą.
i oczywiście strona internetowa.
Tworząc własną wizytówkę w sieci, jaką jest witryna www, warto zadbać nie tylko o domenę, która jest naszym “imieniem” w sieci, ale też właśnie o zamieszczenie na niej logo. Zazwyczaj komponowane jest ono po lewej stronie lub na samym środku. Sam sygnet możemy wykorzystać jako favikon, który będzie wyświetlać się na karcie w oknie wyszukiwarki.
Logo, a identyfikacja wizualna marki
Logo to część większej całości identyfikacji wizualnej. CI (corporate identity) pozwala na wykreowanie wizerunku naszej firmy, tak aby był on spójny i czytelny dla odbiorcy.
Poza samym logo identyfikacja wizualna składa się również m.in. z:
- logotypu (jeśli nie było uwzględnione w logo)
- kolorystyki
- typografii
Poza tym ważne są też ogólne zasady stosowania się do powyższych ustaleń oraz ich wyjątki. Tutaj w grę wchodzi brand book.
Kiedy warto zmienić logo?
Teoretycznie nikt nie może nam zabronić zmiany logo ot, tak (ponieważ chcemy). Jego nieprzemyślana zmiana nie wpłynie jednak dobrze na reputacje naszej firmy. Warto wymienić kilka powodów, które jednak sugerują nam, że zmiana jest konieczna.
Logo jest przestarzałe – wyszło z mody, nie spełnia aktualnych standardów,
- Pierwotne logo nie było dopracowane – mogło być to spowodowane zarówno brakiem czasu, jak i środków.
- Wcześniejsza nieświadomość wagi logo – nie znając istoty logo, możemy je zignorować. Wybieramy wtedy jakikolwiek znak, który nic sobą nie reprezentuje
- Początkowy brak środków – zaczynając naszą działalność nie mieliśmy środków na właściwe logo
- Ogólne zmiany w firmie – z biegiem lat pozycja na rynku naszej marki mogła ulec zmianie. Nawet sam profil działalności może się teraz różnić względem tego pierwotnego (nasza grupa docelowa również)
Tekst Kaja Rowicka