Co to jest Brand Book i do czego służy?
Brand book, czyli księga znaków jest to najprościej mówiąc instrukcja obsługi znaku, aby był on używany w poprawny sposób. Jest to zbiór zasad dotyczących używania logo w różnych sytuacjach. Jest on niezbędny, do stworzenia identyfikacji wizualnej i służy osobom, które zajmują się tworzeniem reklam, stron internetowych, drukowaniem ulotek czy wizytówek. Ułatwia on prawidłowe zastosowanie logo w materiałach elektronicznych czy też drukowanych i wpływa pozytywnie na spójność wizualną marki. Brand book przygotowuje twórca znaku marki po to, aby inne osoby używały go zawsze w taki sam, określony z góry sposób. Dzięki brand bookowi unikniesz błędów w postaci nieprawidłowego używania kolorystyki logo i wielu innych.
Jakie elementy zawiera Brand Book?
- Geneza powstania logo
- Podstawowa wersja znaku
- Alternatywne wersje znaku
- Konstrukcja znaku
- Pole ochronne i pole podstawowe znaku
- Kolorystyka znaku
- Typografia
- Skalowanie i minimalne rozmiary znaku
- Stosowanie znaku na różnych tłach
- Niedopuszczalne modyfikacje
Czego można dowiedzieć się z Brand Booka?
Geneza postania logo
Ten temat jest niekiedy pomijany w brand booku, ale jego obecność ma pomóc w wysokiej świadomości na temat strategii komunikacyjnej. Zadaniem logo nie jest tylko zwiększenie rozpoznawalności marki, ale także podkreślenie jej wartości i idei, która stoi za powstaniem firmy. Przedstawienie takowej genezy znaku nakreśla temat celów marki. W tym miejscu opisuje się cele, główne założenia, inspiracje.
Podstawowa wersja znaku.
Jest to najważniejsza część całego brand booka, w niej prezentuje się podstawową wersje znaku na jasnym oraz ciemnym tle. Zawiera też wersję horyzontalną i wertykalną znaku. Możemy umieścić znak na dowolnym elemencie systemu identyfikacji wizualnej w zgodzie z jego założeniami stosowania.
Alternatywne wersje znaku.
Ten dział w zależności od danego projektu będzie bardziej lub mniej rozbudowany. Tutaj zamieszczamy wszystkie wersje znaku, które są dopuszczone do użytku. Są to te, które zawierają logo z hasłem firmowym, wersje achromatyczne, czyli w szarościach oraz jeżeli jest taka potrzeba to wersje monochromatyczne, czyli w jednym kolorze, spójnym z kolorystyką opisaną w dalszej części księgi znaku. Niektóre ze znaków mogą również występować w wersji skróconej, wykorzystując tylko sam sygnet, czyli element graficzny. Wszystkie te wersje powinny zostać zawarte w brand booku, aby osoby korzystające mogły bez problemu obrandować każdy z elementów budujących wizerunek marki.
Konstrukcja znaku.
W każdym z brand booków ten dział jest inny. Jest to zależne od samego znaku i stopnia jego skomplikowania. Logo najczęściej przedstawione jest na siatce konstrukcyjnej oraz dokładnie określamy jego proporcje. To jest najbardziej przejrzysta i najmniej skomplikowana forma opisania konstrukcji znaku. W bardziej skomplikowanych przypadkach opisujemy szczegółowo jego budowę. Do takiego opisu trzeba podejść bardzo indywidualnie i podać jego parametry w jak najbardziej przejrzysty sposób. Umieszczenie tego działu w brand booku umożliwia zarejestrowanie logo w Urzędzie Patentowym.
Pole ochronne i pole podstawowe znaku.
W tym dziale określamy pole ochronne znaku, czyli przestrzeń, na której nie mogą znaleźć się inne obiekty czy teksty. Dodatkowo określamy pole podstawowe znaku określa długość logo od krawędzi dokumentów. Opisane w tym dziale zasady stosowania logo to określenie przestrzeni wokół znaku, która nie może zostać naruszona. Jest to po to, aby na wszelkich materiałach, na którym będzie stosowane było czytelne.
Kolorystyka znaku.
Każde logo ma ściśle określoną kolorystykę, w której może występować. Barwy logo przedstawia się w skalach CMYK, RGB, Pantone, ORACAL oraz RAL. W zależności jakie są potrzeby, opis może się znaleźć w każdej z tych skali lub w wybranych. Ważne jest opisanie kolorów występujących w sygnecie czy koloru czcionki zastosowanej w znaku firmowym. Dzięki temu możesz mieć pewność, że kolor Twojego logo na drukowanych materiałach, np wizytówkach, ulotkach będzie odpowiadało wersji komputerowej.
Typografia
Tutaj zostanie przedstawiona czcionka, która dobrana jest do firmy i znaku. Ta strona powinna koniecznie znaleźć się w brand booku firmy. Pokazuje, jakie czcionki zostały wykorzystane w nazwie firmy lub w haśle reklamowym. Jest to bardzo istotna informacja dla osób, które będą tworzyć kolejne elementy identyfikacji wizualnej.
Skalowanie i minimalne rozmiary znaku.
Ważnym elementem zawartym w brand booku jest minimalny rozmiar znaku, do którego można zmniejszyć logo, aby w dalszym ciągu było czytelne. Logo nie może być używane w rozmiarach mniejszych, niż jest to ustalone, ponieważ trafi na czytelności a to źle rzutuje na wizerunek firmy.
Stosowanie znaku na różnych tłach.
Niedopuszczalne modyfikacje.
Przedstawione są tutaj możliwe błędy oraz niewłaściwe zastosowania znaku m.in. dodawanie cieni, gradientu czy brak pola ochronnego. Unikając błędów, które zawarte są w tym rozdziale będziesz mieć pewność, że wizerunek formy nie zostanie w żaden sposób nadszarpnięty.