Czym są stocki? Albo stock photos? Stocki, czy też bazy materiałów (na przykład zdjęć) to strony zbierające prace różnych autorów, umożliwiające ich zakup. To jedno z „narzędzi”, z którym graficy często pracują. To idealna alternatywa, gdy klient nie ma dużego budżetu (który potrzebny byłby na wynajęcie fotografa i modeli). Na stockach znajdziemy nie tylko zdjęcia, ale również grafiki (także wektorowe), dźwięki, muzykę, filmy i wiele więcej.
Stocki nie tylko grafikom się przydadzą – korzystają z nich również dziennikarze, blogerzy i inni twórcy, którzy chcą wzbogacać swoje strony fotografiami lub innymi elementami graficznymi. Przykładowymi, popularnymi stockami są na przykład: iStockPhoto.com, Fotolia.pl, Shutterstock.com czy GettyImages.com.
Licencje i ograniczenia użytku
Za każdym razem, kiedy korzystacie ze stocka trzeba koniecznie sprawdzić jego licencję i ograniczenia tej licencji. W większości przypadków kupując materiał mamy prawo wykorzystywać go w projektach komercyjnych.
czy mozna w projekcie uzyc zdjecia
Zdarza się jednak, że na przykład w przypadku druku, licencja ograniczona jest nakładem wydruków! Jeśli przygotowujemy realizację, która będzie drukowana w 1 000 sztuk może nie będzie żadnego problemu, ale kiedy nakład zwiększy się już do 50 000 może okazać się, że jest to niezgodne z licencją! Takie zapisy zawsze zawarte są właśnie w licencji, więc po raz kolejny zachęcam Was do tego, żeby je po prostu czytać.
Creative i editorial
W przypadku zdjęć stockowych możecie spotkać się również z podziałem na zdjęcia typu Creative i Editorial. I dopóki nie zajmujecie się prowadzeniem portalu z wiadomościami albo ilustrowaniem gazety, to ten drugi typ w ogóle Was nie interesuje. Zdjęć Editorial nie możecie bowiem używać w swoich projektach, mogą one służyć wyłącznie w celach informacyjnych. Po prostu nie można reklamować nimi żadnych produktów i usług.
Stocki płatne i darmowe
Są również darmowe stocki, gdzie znajdziemy całkiem niezłe zdjęcia. Właściwie jest ich cała masa i jak grzyby po deszczu powstają nowe. Sama dość często korzystam z Unsplash.com, Kaboompics czy Little Visuals.
W przypadku darmowych stocków trzeba pamiętać również o licencjach. Tu jednak spotkacie się częściej z licencjami typu Creative Commons – o nich dużo więcej poczytacie na oficjalnej stronie: https://creativecommons.pl/ Najczęstszymi typami licencji CC będą licencje CC0 i CC By. Pierwsza – CC0 oddaje niejako w nasze ręce pracę autora i pozwala nam wykorzystać ją na przykład w projekcie dla naszego klienta. CC By z kolei wymaga umieszczenia informacji o autorstwie – jeżeli robimy ulotkę z taką pracą, musimy umieścić na niej informację, kto jest autorem zdjęcia!