Google Analytics (w skrócie GA) to bezpłatna usługa Google udostępniająca statystyki oraz podstawowe narzędzia analityczne umożliwiające pomiar zachowań użytkowników w serwisie oraz w aplikacjach. Usługa dostępna jest dla wszystkich posiadaczy kont Google..
Zebrane dane możemy następnie przeglądać w formie różnorodnych kompleksowych raportów, które można znaleźć w Google Analytics lub które sami przygotowujemy. Przykładowe informacje, które Google Analytics zbiera o użytkownikach w związku z analizą ruchu w witrynie: w jaki sposób trafili na witrynę (poprzez wyszukiwarkę, przez przekierowanie z innej witryny lub wpisując adres witryny w przeglądarce), gdzie się znajdowali (województwo , miasto, kraj), jakiego oprogramowania (systemu operacyjnego, przeglądarki))) i urządzeń, z których korzystają, jak zachowują się w naszym serwisie (ile podstron odwiedzają, ile czasu spędzają na podstronach), jakie są ich zainteresowania, płeć i wiek.
Jednym z najczęściej wykorzystywanych raportów w GA jest raport: Pozyskiwanie->Cały ruch->Kanały, który mówi nam przede wszystkim o tym z jakich kanałów przybywają do nas użytkownicy na stronę, o ich zaangażowaniu czyli statystykach, takich jak:
- liczba wygenerowanych sesji,
- współczynnik odrzuceń,
- średnia ilość stron na sesję,
- średni czas trwania sesji,
- realizacja celów.
Drugim ważnym raportem, wykorzystywanym dla sklepów internetowych, jest raport przedstawiający informacje o sprzedaży. Składa się z bardzo pomocnych zakładek (gdy skonfigurowany jest rozszerzony e-commerce), które przedstawiają następujące dane:
- liczbę oraz kwotę na jaką były transakcje,
- jakie produkty zostały kupione,
- liczbę dodań produktów do koszyka,
- liczbę wyświetleń produktu,
- etap zakupowy (m.in. porzucone koszyki),
- promocje wewnętrzne,
- oraz wiele innych.
Wszystkie dane z GA, które zostaną odpowiednio zinterpretowane oraz przeanalizowane, mogą pomóc w poprawieniu działania witryny i lepszym dostosowaniu jej zawartości do potrzeb użytkowników.