Co to jest Ekspozycja? Definicja

Co to jest ekspozycja w fotografii i gdzie ją stosujemy?

Ekspozycja to jeden z najstarszych terminów związanych z fotografią. Aby zrobić zdjęcie, naciskamy przycisk migawki, co otwiera przysłonę aparatu. Światło wpada do środka i czujnik na nie reaguje. Ekspozycja określa ilość światła docierającego do czujnika aparatu przez określony czas, co pozwala uzyskać dane obrazu.

Ekspozycja fotograficzna – to kombinacja ustawienia trzech parametrów, pozwalająca otrzymać poprawnie naświetlone zdjęcie. Na parametry ekspozycji największy wpływ ma oświetlenie obiektu, to fotograf decyduje jak zastosować światło zastane i dodatkowe. Parametry o których  mowa to:

  • Liczba przesłony
  • Czas naświetlania
  • Czułość ISO

Co to jest czułość ISO?

Czułość ISO odnosi się do wrażliwości matrycy aparatu na światło. Wyższa wartość ISO pozwala na fotografowanie w słabym oświetleniu bez potrzeby wydłużania czasu naświetlania, jednak wiąże się z ryzykiem pojawienia się szumów na zdjęciu. Z drugiej strony, niższe ustawienie ISO jest korzystne w dobrze oświetlonych warunkach, co pozwala uzyskać czystsze zdjęcia z mniejszym poziomem szumów.

W praktyce, każdy fotograf powinien umiejętnie łączyć te trzy parametry, aby osiągnąć zamierzony efekt. Zrozumienie ich wzajemnych zależności pozwala na większą swobodę twórczą oraz możliwość dostosowania się do zmieniających się warunków oświetleniowych. Ta umiejętność, zwana „trójkątem ekspozycji”, będzie kluczowa w procesie nauki fotografii.

ekspozycja w fotografii

Warto również zauważyć, że każdy z tych parametrów ma swój wpływ na estetykę obrazów. Oprócz technicznej strony wykonywania zdjęcia, istnieje także artystyczna wartość podejmowanych decyzji dotyczących ekspozycji. Przykładowo, szeroka przysłona nie tylko wpuszcza więcej światła, ale także tworzy płytką głębię ostrości, co jest idealne do portretów. Fotograf może w ten sposób skupić widza na obiekcie, rozmywając tło.

Z drugiej strony, fotografując krajobrazy, artysta może preferować mniejszą przysłonę, aby uzyskać większą głębię ostrości, co pozwoli na ostrość całego kadru. Taki wybór również wpływa na kompozycję zdjęcia, kierując wzrok widza na całą scenerię, a nie tylko na pojedynczy element.

Umiejętność dostosowywania tych ustawień według potrzeb sytuacji jest nieocenioną wartością dla każdego profesjonalnego fotografa. W miarę zdobywania doświadczenia, wielu artystów rozwija swoje własne style, decydując się na konkretne ustawienia w zależności od tematu zdjęcia. Bycie świadomym wpływu każdego z parametrów na końcowy efekt pozwala na bardziej świadome podejmowanie decyzji i eksperymentowanie z różnymi stylami.

Fotografia to nie tylko technika, ale również forma ekspresji. Osobisty styl fotografa manifestuje się nie tylko w kompozycji, ale również w obróbce zdjęć. Niektórzy fotografowie decydują się na manipulację jasnością i kolorami w postprodukcji, aby osiągnąć pożądane rezultaty. Umiejętności w zakresie obróbki cyfrowej mogą wzbogacić finalny produkt i umożliwić dalsze eksperymenty ze światłem.

ekspozycja studio grafton słownik

Przykładowo, w fotografii dokumentalnej kluczowe jest uchwycenie rzeczywistego stanu rzeczy, a więc dążenie do oddania rzeczywistego oświetlenia i minimalizowanie modyfikacji. Natomiast w modzie czy reklamie, manipulacja światłem czy dodanie rozświetleń może sprawić, że zdjęcia będą bardziej intrygujące i przyciągające uwagę.

Wybór odpowiedniego sprzętu fotograficznego także odgrywa fundamentalną rolę w jakości uzyskiwanych zdjęć. Różne obiektywy mają różne maksymalne otwory przysłony, które wpływają na głębię ostrości oraz charakterystyki świetlne. Przykładowo, obiektyw o jasnej przysłonie będzie bardziej odpowiedni do zdjęć w słabym świetle niż jego odpowiednik ze słabszą przysłoną.

Co oferują zaawansowane apapraty?

Dodatkowo, zaawansowane aparaty oferują różne tryby ekspozycji, które ułatwiają dostosowanie parametrów do konkretnych warunków. Tryb priorytetu przysłony, w którym fotograf może ustawić liczbę przesłony, a aparat automatycznie dobierze czas naświetlania, daje większą kontrolę nad głębią ostrości. Z kolei tryb priorytetu migawki pozwala na uzyskanie pożądanych efektów zamrożenia ruchu czy rozmycia. Współczesne technologie, takie jak matryce o wysokiej czułości ISO, umożliwiają fotografowanie w trudnych warunkach, przy niewielkim oświetleniu, utrzymując równocześnie wysoką jakość obrazu. Jednak mimo postępu technologii, wiedza i umiejętności fotografa pozostają niezastąpione.

Różnorodność technik oraz podejść do ekspozycji wpływa na ono na czystość obrazu, nasycenie kolorów, a także oddanie emocji. Właściwe dobranie ustawień w zależności od okazji sprawia, że zdjęcia stają się nie tylko dokumentacją chwil, ale także sztuką, która może poruszać odbiorców. W związku z powyższym, każdy początkujący fotograf powinien zainwestować czas w poznanie trzech podstawowych parametrów ekspozycji. Regularne ćwiczenia i eksperymentowanie z różnymi ustawieniami pozwolą na rozwijanie umiejętności i łączenie teorii z praktyką. Fotografia to proces uczenia się, który wiąże się z odkrywaniem własnego stylu oraz sposobu postrzegania świata przez obiektyw.

Pamiętajmy też, że sama wiedza na temat ustawień to tylko część sukcesu. Ważne jest również zrozumienie kompozycji, perspektywy, a także umiejętność obserwowania otaczającego nas świata. Wykształcenie dobrego oka fotografa, w połączeniu z techniczną znajomością sprzętu, pozwoli na tworzenie obrazów, które będą mówić same za siebie. Efektem końcowym pracy fotografa nie jest jedynie technicznie poprawne zdjęcie, ale emocjonalne, niezwykłe przedstawienie historii, które ma do opowiedzenia. To wszystko sprawia, że fotografia jest tak fascynującą dziedziną sztuki, pełną nieograniczonych możliwości twórczych. Każde zdjęcie to nowa historia, nowa ekspozycja światła i cieni, tworząca odrębny świat w kadrze.

Fotografowanie można rozumieć jako matematyczny przekaz wynikający z prawidłowego dobrania trzech zmiennych: czasu, czułości i przysłony. Odpowiednie ustawienie tych trzech zmiennych – czasu, przysłony i czułości – od tego zależy, czy zdjęcie jest prawidłowo, czy źle naświetlone i czy ma jakieś błędy. Prawidłową ekspozycję można rozumieć jako niemal matematycznie wyrażoną wartość, która zapewni prawidłowy rozkład jasnych i ciemnych tonów na zdjęciu (bez niedoświetleń i prześwietleń). 

Taką ekspozycję może nam zapewnić automatyka aparatu. Jednak sprawa z prawidłową ekspozycją staje się bardziej skomplikowana, gdy się myśli o swoim zdjęciu jako obrazie rejestrującym nasze subiektywne widzenie świata. Wówczas możemy przekraczać granice owej matematycznej poprawności, aby uzyskiwać satysfakcjonujący nas obraz. Współczesne aparaty cyfrowe coraz precyzyjniej dobierają te trzy parametry i nawet w skomplikowanych warunkach oświetleniowych z reguły radzą sobie bardzo dobrze.

grafton studio trojkat ekspozycji

Fotograf, mając w wyobraźni ostateczny kształt obrazu, może tak wpłynąć na automatyczne propozycje, że zawsze uzyska zamierzony efekt. Aparat – nawet najkosztowniejszy – pozostaje bezmyślnym urządzeniem niewiedzącym, o jaki kadr, efekt i jaką ekspozycję nam chodzi. Zatem powinniśmy samodzielnie kształtować m.in. ekspozycję. Wśród wielu kombinacji przysłony i czasu ekspozycji z reguły jest tylko jedna taka, która w pełni będzie odpowiadać oczekiwaniom i wyobrażeniom fotografa. Trzeba umieć ją wybrać! Dla poprawnej ekspozycji oraz artystycznej wartości zdjęcia ważne jest zrozumienie i zapamiętanie, że czas (s), przysłona (f) i czułość (ISO) są ze sobą ściśle powiązane i decydują o wyglądzie zdjęcia i stanowią trójkąt ekspozycji.

Czasy naświetlania.

Najlepiej widoczne jest to na poniższej grafice. Dobierając różne zestawy parametrów — czasu naświetlania, wartości przysłony i czułości ISO, możemy uzyskać taką samą ekspozycję, czyli zdjęcia mogą być identycznej jasności. Dla przykładu, stosując czas naświetlania 1/100 sekundy, przysłonę f/2.8 i ISO 100, dokładnie taką samą jasność będzie miało zdjęcie zrobione przy 1/200 sekundy, przysłonie f/4 i ISO 400. Pamiętamy przy tym, że przyciemnianie/rozjaśnianie zdjęcia 1 działkę przysłony (1EV) nie jest równoznaczne z jednym skokiem pokrętła, a najczęściej — trzema skokami. Jedna działka przysłony oznacza dwukrotne przyciemnienie lub rozjaśnienie zdjęcia, czyli matryca rejestruje dwa razy więcej/mniej światła.