Co to jest Bigowanie? Definicja

Bigowanie – czym jest i kiedy się je stosuje?
Niektóre druki wymagają zgięć w odpowiednich miejscach. Wykonanie estetycznego zgięcia, jest tym trudniejsze, im grubszy jest papier.

Bigowanie – co to oznacza i na czym polega?
Bigowanie to proces osłabiania wybranego materiału, np. papieru w odpowiednim miejscu. Dzięki temu możliwe jest jego łatwe i estetyczne zginanie. Jest to proces, który najczęściej polega na przetłoczenie rowka w kształcie litery “u” w wybranym miejscu. Dzięki temu to miejsce staje się słabsze i bardziej podatne na zgięcia. Jest to możliwe, dlatego, że pojawia się tam specjalne wgniecenie. Można to zrobić ręcznie albo automatycznie. Miejsce, w którym struktura papieru została naruszona i przygotowana do wykonania zgięć nazywa się bigiem. Wykonuje się go w firmach poligraficznych. Tylko wtedy jest ono przeprowadzone solidnie i precyzyjnie.

Czemu niektóre druki wymagają bigowania?
Niektóre druki powinny zostać odpowiednio przygotowane do wykonywania potrzebnych zgięć. Jeśli papier jest cienki i podatny na zgięcia, to bigowanie nie jest wymagane. Jeśli natomiast papier jest grubszy, sztywniejszy albo pokryty specjalną warstwą zabezpieczającą, to estetyczne i precyzyjne zgięcie, bez bigowania, byłoby niemożliwe. Trudno sobie wyobrazić wizytówki, które byłyby wydrukowane na zwykłej kartce. Wizytówka nie może być zbyt cienka, papier musi być sztywny, mieć odpowiednią gramaturę. Nie każda wizytówka będzie przeznaczona do zgięcia. Pojawiły się jednak na rynku wizytówki składane. W celu ich złożenia należy je odpowiednio do tego przygotować. Miejsce zgięcia nie może być nieestetyczne i poszarpane, kolory muszą zachować swoją ciągłość. W innym wypadku wizytówka nie będzie pełniła swojej funkcji, którą jest funkcja prezentacyjna.

Przykłady druków, które wymagają bigowania

W celu prezentacji oferty, wybranych produktów albo usługi stosuje się foldery. Jakość ich wykonania, ogólna estetyka oraz dbałość o każdy detal są bardzo ważne. To, jak będzie wyglądał folder, ma wpływ na to, jak będzie postrzegany produkt oraz cała firma. Innym przykładem jest druk katalogów. W każdym miejscu, w którym pojawi się zgięcie, należy zastosować proces bigowania. Nie jest to konieczne, jeśli strony są łączone ze sobą w inny sposób. W razie wątpliwości dotyczących procesu warto skontaktować się pracownikiem obsługi klienta wybranej drukarni. Warto pamiętać o tym, że proces bigowania jest podstawowym zabiegiem introligatorskim i jest wykonywany zawsze wtedy, gdy jest to konieczne.