Layoutem nazywamy projekt układu graficznego publikacji, tradycyjnej lub elektronicznej. Jest to termin, który pierwotnie zarezerwowany był do działań związanych z klasycznym DTP, głównie czasopismami i seriami wydawniczymi książek. Layout stanowił (i wciąż stanowi)
o unikatowym charakterze publikacji – każde czasopismo czy seria wydawnicza posiadają charakterystyczne cechy, odróżniające je od konkurencyjnych tytułów. Obecnie tego terminu używa się również w stosunku do publikacji reklamowych czy kształtu stron internetowych.
W skład layoutu rozumianego jako układ graficzny papierowej publikacji (gazeta, czasopismo, książka, folder reklamowy, ulotka itp.) wchodzą m.in. takie elementy jak podział tekstu na łamy, szpalty lub sekcje, a także podział na akapity czy marginesy. Do tego należy dodać krój, odmianę oraz stopień pisma, a także wielkość interlinii. Nie należy oczywiście zapominać o elementach graficznych – obrazach, grafikach, tle czy ogólnej kolorystyce całości, a także ewentualnej stopce redakcyjnej, ramkach, tytule, logo lub innym symbolu graficznym, sloganie, motcie itp.
Jak łatwo się domyślić, layout strony internetowej składa się z bardzo podobnych elementów. Do wszystkich powyższych elementów związanych z tekstem oraz grafiką należy dodać nagłówki, kształt działów oraz podstron, proporcje pomiędzy poszczególnymi obrazami oraz grafikami czy ich umiejscowienie na stronie względem siebie. Ponadto w przypadku stron internetowych dochodzą te wszystkie elementy, które sprawiają, że dana strona prezentuje się jako przyjazne oraz przyciągające uwagę miejsce. Kompozycja, nasycenie barw, dyskretne umiejscowienie reklam czy delikatne kontrasty kolorów mają znaczny wpływ na uwagę odbiorcy, a co za tym idzie, mogą go zachęcić do dłuższego pozostania na stronie.
Dobry layout jest równie ważny, co zawartość objętej nim publikacji, dlatego konieczne jest, aby został wykonany przez profesjonalistę. Ulotka lub folder reklamowy, jeżeli będą nieczytelne, zupełnie nie spełnią swojej roli. Zła kompozycja strony internetowej będzie raczej zniechęcać i sprawi, że internauta szybko ją opuści. W odpowiednich działach na naszej stronie internetowej znajdziecie Państwo przykładowe realizacje wysokiej jakości layoutów, dlatego zachęcamy Państwa do ich obejrzenia.
Teoretycznie layout można przygotować samodzielnie, ale w praktyce powinien się tym zajmować specjalista, który nie tylko potrafi stworzyć projekt atrakcyjny wizualnie, ale też wykorzysta zasady user experience. O czym warto pamiętać, przygotowując układ?
Projekt layoutu strony WWW – co ma znaczenie?
Kiedy korzystamy z popularnych sklepów, to przeważnie niewiele rzeczy nas irytuje, a to dlatego, że wygląd serwisu, jego struktura i wiele zastosowanych rozwiązań wynikają z testów, analiz i dopasowania strony do odbiorców. Jeśli zależy nam, aby witryna była skuteczna sprzedażowo i nie irytowała internautów, powinniśmy pamiętać o co najmniej kilku zasadach.
Przemyślana nawigacja
Internauta jest przyzwyczajony, że nawigację znajdzie na górze serwisu i po lewej stronie. Do tego spodziewa się, że w stopce będą odnośniki do istotnych podstron, takich jak regulamin, polityka prywatności, dane o firmie czy formularz kontaktowy. Nie próbujmy go zaskoczyć innym układem. Kolejnym ważnym elementem jest menu okruszkowe, dzięki któremu internauta widzi, w jakiej części serwisu się znajduje i może łatwo przejść o poziom lub kilka poziomów wyżej.