Employer branding po polsku to po prostu „budowanie marki pracodawcy”. Są to wszystkie działania firmy, które mają na celu przekonanie pracowników i kandydatów, że jest to atrakcyjne środowisko pracy, w którym będą się rozwijać i z którego wartościami mogą się utożsamiać. Employer branding ma prowadzić do tego, że firma będzie postrzegana jako „pracodawca z wyboru”.
Upraszczając, można powiedzieć, że employer branding to rodzaj reklamowania pracodawcy.
Jest to jednak termin dosyć młody. Określenia „employer brand” jako pierwsi użyli w swoim artykule “The Employer Brand” Simon Barrow i Tim Ambler w 1996 roku. Jednak prekursorem wdrażania employer brandingu była firma McKinsey (początek XXI wieku).
Rodzaje i przykłady employer brandingu
Działania związane z budowaniem marki pracodawcy dzielimy na dwa podstawowe rodzaje.
Employer branding wewnętrzny — jest skierowany do obecnych pracowników firmy. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o stworzenie przyjaznego środowiska pracy i możliwości rozwoju, a co za tym idzie ograniczenie zjawiska odpływu pracowników (szczególnie w krótkim czasie po zatrudnieniu).
Przykłady employer brandingu wewnętrznego:
- świadczenia dodatkowe i benefity pracownicze (np. prywatna opieka medyczna, karta MultiSport, lunche firmowe, Wczasy pod Gruszą)
- imprezy i wyjazdy integracyjne
- szkolenia, warsztaty, programy rozwojowe
- rozwinięta komunikacja wewnętrzna (informowanie o wydarzeniach, np. poprzez mailingi)
- system bonusów i nagród
- konkursy i prezenty (np. z okazji świąt)
- system wewnętrznej rekrutacji
- rozwinięty proces onboardingu pozwalający szybko i skutecznie wdrożyć nowych pracowników
- dbanie o work-life balance pracowników
Employer branding zewnętrzny — jest skierowany do kandydatów. Ten rodzaj EB pozwala zbudować wizerunek firmy atrakcyjnej i przyjaznej dla potencjalnych pracowników.
Przykłady employer brandingu wewnętrznego:
- uczestnictwo w targach pracy i konferencjach
- współpraca z biurami karier uczelni
- aktywne prowadzenie profili firmowych w mediach społecznościowych
- przemyślana promocja firmy w ofertach pracy
- profesjonalnie przygotowane strony „O firmie”, “Kariera” itp. w serwisie internetowym firmy
- oferowanie wysokiej jakości produktów i usług, które stanowią wizytówkę firmy
Bardzo ważnym momentem z perspektywy employer brandingu jest rozmowa kwalifikacyjna. Pracodawca musi mieć świadomość, że w jej trakcie nie tylko ocenia kandydata, ale jest również oceniany przez potencjalnego pracownika. Dlatego tak ważne jest, aby rozmowa rekrutacyjna była profesjonalna i pozostawiła dobre wrażenie — u obu stron.
Skuteczny employer branding przede wszystkim ułatwia rekrutację najlepszych kandydatów, a także ich zatrzymanie. Z badań wynika, że aż 84% pracowników rozważyłoby przejście do firmy, która ma lepszą reputację niż ich obecny pracodawca.
Na jakie główne korzyści wynikające z EB wskazują sami pracodawcy? Zgodnie z raportem HRM Institute, są to przede wszystkim:
- spójna komunikacja
- lepsze dopasowanie kandydatów do kultury organizacyjnej
- łatwość przyciągania talentów
- większe zaangażowanie pracowników
- uznanie firmy za idealnego pracodawcę (wysoka pozycja rankingowa)
- zmniejszenie rotacji pracowników
- obniżenie kosztów związanych z rekrutacją.
Profesjonalny employer branding i pozytywny wizerunek firmy wpływa również na inne aspekty rozwoju przedsiębiorstwa. Może np. ułatwiać nawiązywanie relacji biznesowych (stabilny zespół i rzetelność są postrzegane jako atut), a także pozyskiwanie nowych klientów (zadowolenie pracowników przekłada się na jakość oferowanych usług i produktów).