Dark Post to określenie związane z reklamą na Facebooku i Instagramie. Dark Postem nazywa się reklamy skierowane do konkretnej grupy docelowej, które nie są widoczne dla fanów jako posty na Facebooku reklamodawcy. Dystrybucja takiego postu wiąże się jednak z koniecznością nakładu finansowego. Istnieje również organiczny dark post, za który nie trzeba płacić. Można go utworzyć, zmieniając ustawienia prywatności podczas publikacji postu na fanpage’u i ustalając kryteria wyświetlania. Post wyświetli się tylko użytkownikom spełniającym kryteria wyznaczone przez osobę publikującą.
Wykorzystanie Dark Post w marketingu
Dark Post (inaczej Blink Post czy Black Post na Facebooku) możesz wykorzystać do precyzyjnych działań reklamowych i poprzez płatną reklamę wyświetlać konkretne treści określonej grupie odbiorców. Przykładem zastosowania Dark Postu w sklepie internetowym może być reklama remarketingowa z dodatkowym kodem rabatowym skierowana do użytkowników, którzy w ciągu ostatnich 14 dni dodali produkty do koszyka. Dzięki temu rozwiązaniu możesz rozdzielić treści, które publikujesz w aktualnościach od tych, które chcesz stosować w materiałach stricte reklamowych.
Jeśli prowadzisz działania reklamowe, doskonale zdajesz sobie sprawę, jak ważne jest precyzyjne dopasowanie treści przekazu reklamowego do grupy docelowej. Wykorzystanie Dark Postu w kampaniach reklamowych daje możliwość spersonalizowania przekazu do odbiorców i wyświetlania im reklamy, która odpowiada na ich potrzeby czy aktualne zainteresowania.
Co umożliwi Ci Dark Post?
Aby wyjaśnić możliwości i zalety tego typu postów muszę odnieść się do branży e-commerce. Tu będzie najłatwiej pokazać jego zalety. Załóżmy, że jesteś właścicielem sklepu internetowego sprzedającego sprzęt RTV. Zamieszczasz informacje, prowadzisz dyskusje ze swoimi fanami na Facebooku. Segregujesz sobie swoich fanów za pomocą odpowiednich narzędzi na facebooku, np. tworząc listy odbiorców na podstawie adresów e-mail lub numerów telefonów. I W pewnym momencie przychodzi czas na reklamę. Ale na reklamę skierowaną tylko do osób, które interesowały się telewizorami LED konkretnej firmy. Wśród swoich fanów wybierasz osoby, które interesowały się w Twoim sklepie internetowym telewizorami LED tej jednej konkretnej firmy. Wybierasz ich i co dalej?
Z jego pomocą tworzymy specjalny – niewidoczny post. Prezentujemy go tylko naszej grupie docelowej, czyli osobom, które w naszym sklepie internetowym oglądały telewizory LED. Nie wyświetlamy go dla innych osób, np. dla tych, którzy przeglądali kategorie z artykułami gospodarstwa domowego. Powiem więcej. W ogóle nikomu go nie wyświetlamy, ponieważ ten post – zwany dark post – nie pojawi się na naszej osi czasu widocznej dla wszystkich odbiorców. On jest widoczny tylko dla konkretnej i ściśle określonej grupy osób, czyli dla tzw. naszego „core target”.
I tu zaczyna się prawdziwa zabawa, ponieważ takich postów możesz tworzyć dziesiątki a nawet setki. I każdy kierować do innej grupy osób. Prawda, że fajne? To jedna z małych możliwości – jakie daje Ci Dark Post. A jest ich naprawdę wiele. Praktycznie w każdej branży i w każdym sklepie internetowym inne.