Co to jest CTA i jakie ma zastosowanie?
Takie wezwanie do działania ma zazwyczaj formę krótkiego tekstu, może być także klikalnym przyciskiem, grafiką, banerem lub ikoną. CTA łączy się nieraz z konkretnym linkiem, do którego chcemy skierować odbiorcę. Można powiedzieć, że cały marketing opiera się na dobrze przemyślanych wezwaniach do działania. Przycisk “kup”, “kliknij” “pobierz”, “sprawdź ofertę”, “przetestuj za darmo” znajdziemy nie tylko w newsletterach marek. Znajdziesz je także reklamach, w komunikacji w social mediach, na landing page’ach i stronach sklepów internetowych.
CTA pojawia się m.in. na stronach internetowych. Wówczas ma formę dobrze widocznego przycisku, nagłówka, infografiki lub linku. Wezwanie do działania można z powodzeniem zastosować również w innych miejscach, takich jak:
- internetowa reklama – sprawdza się nie tylko forma graficzna, ale też wideo, tekstowa, a nawet audio,
- meta description – w krótkim opisie strony internetowej wyświetlającym się w wynikach wyszukiwania zazwyczaj stosuje się CTA zachęcające do przejścia do witryny,
- mailing – bardzo popularna praktyka, tu wezwanie do działania także ma różne formy jak tekst, grafika, link lub przycisk
Call to action ma bardzo duże znaczenie, choć wciąż sporo osób nie wykorzystuje w pełni jego potencjału. Zastosowanie go w umiejętny sposób zwiększa ruch na stronie, a przy tym sprzedaż i zyski firmy.
Żeby przycisk CTA przyniósł oczekiwane rezultaty, przede wszystkim musi być zauważalny i to zaraz po przejściu na stronę, otworzeniu wiadomości e-mail itp. Ponadto wezwanie do działania ma być konkretne, precyzyjnie sformułowane i bezpośrednie. Kluczową kwestią jest stworzenie komunikatu, który nakłoni odbiorców do wykonania konkretnej akcji. Najlepiej zwracać się bezpośrednio do użytkowników, a więc sformułować wezwanie z wykorzystaniem drugiej osoby liczby pojedynczej. Niemniej czasami lepiej sprawdza się zwrot w pierwszej osobie liczby pojedynczej, czyli np. „sprawdzam” zamiast „sprawdź”. Równie istotne jest to, aby każdy wiedział, co czeka go po kliknięciu CTA.
Zastosowanie CTA.
Dobre CTA charakteryzuje się klarownym komunikatem, mówiącym użytkownikowi dokładnie, co się stanie po jego kliknięciu. Na przykład, zamiast ogólnego “Kup”, lepiej użyć bardziej szczegółowego “Kup teraz i oszczędź 20%”. W kontekście optymalizacji, niezwykle pomocna okazuje się analityka, umożliwiająca analizę skuteczności różnych CTA na stronie.
Innym istotnym aspektem jest zaprojektowanie CTA w taki sposób, aby współgrał on z celami marketingowymi. Na przykład, w przypadku corporate travel assistant, CTA może prowadzić do formularza rejestracyjnego lub strony z ofertą. Dobre praktyki w projektowaniu CTA obejmują również uwzględnienie współczynnika konwersji, który jest wskaźnikiem efektywności danej zachęty. Pamiętaj, żeby wykorzystać CTA nie tylko do promowania sprzedaży, ale także do innych działań, np. zapis na newsletter czy pobranie materiału informacyjnego.