Co to jest CTA? Definicja

Jest to skrót od słów call to action, oznaczających zachętę do wykonania określonej akcji: np. kliknięcia w link, w button; dokonania zakupu lub rezerwacji, zostawienia komentarza lub dodania produktu do koszyka.

Takie wezwanie do działania ma zazwyczaj formę krótkiego tekstu, może być także klikalnym przyciskiem, grafiką, banerem lub ikoną. CTA łączy się nieraz z konkretnym linkiem, do którego chcemy skierować odbiorcę. Można powiedzieć, że cały marketing opiera się na dobrze przemyślanych wezwaniach do działania. Przycisk “kup”, “kliknij” “pobierz”, “sprawdź ofertę”, “przetestuj za darmo” znajdziemy nie tylko w newsletterach marek. Znajdziesz je także reklamach, w komunikacji w social mediach, na landing page’ach i stronach sklepów internetowych. 

CTA pojawia się m.in. na stronach internetowych. Wówczas ma formę dobrze widocznego przycisku, nagłówka, infografiki lub linku. Wezwanie do działania można z powodzeniem zastosować również w innych miejscach, takich jak:

  • internetowa reklama – sprawdza się nie tylko forma graficzna, ale też wideo, tekstowa, a nawet audio,
  • meta description – w krótkim opisie strony internetowej wyświetlającym się w wynikach wyszukiwania zazwyczaj stosuje się CTA zachęcające do przejścia do witryny,
  • mailing – bardzo popularna praktyka, tu wezwanie do działania także ma różne formy jak tekst, grafika, link lub przycisk

Call to action ma bardzo duże znaczenie, choć wciąż sporo osób nie wykorzystuje w pełni jego potencjału. Zastosowanie go w umiejętny sposób zwiększa ruch na stronie, a przy tym sprzedaż i zyski firmy.

Żeby przycisk CTA przyniósł oczekiwane rezultaty, przede wszystkim musi być zauważalny i to zaraz po przejściu na stronę, otworzeniu wiadomości e-mail itp. Ponadto wezwanie do działania ma być konkretne, precyzyjnie sformułowane i bezpośrednie. Kluczową kwestią jest stworzenie komunikatu, który nakłoni odbiorców do wykonania konkretnej akcji. Najlepiej zwracać się bezpośrednio do użytkowników, a więc sformułować wezwanie z wykorzystaniem drugiej osoby liczby pojedynczej. Niemniej czasami lepiej sprawdza się zwrot w pierwszej osobie liczby pojedynczej, czyli np. „sprawdzam” zamiast „sprawdź”. Równie istotne jest to, aby każdy wiedział, co czeka go po kliknięciu CTA.

Głównym celem jest zachęcenie potencjalnego klienta do określonego działania jak np. zakupu w sklepie internetowym. Podstawowym rodzajem CTA jest przycisk CTA, często spotykany na stronach internetowych czy w komunikatach reklamowych. 

Aby stworzyć skuteczne CTA, należy zadbać o jego widoczność, umieszczając go above the fold, czyli w górnej, od razu widocznej części landing page. Ważna jest także kolorystyka, która powinna przyciągać uwagę, lecz harmonizować z ogólnym wyglądem strony.

Dobre CTA charakteryzuje się klarownym komunikatem, mówiącym użytkownikowi dokładnie, co się stanie po jego kliknięciu. Na przykład, zamiast ogólnego “Kup”, lepiej użyć bardziej szczegółowego “Kup teraz i oszczędź 20%”. W kontekście optymalizacji, niezwykle pomocna okazuje się analityka, umożliwiająca analizę skuteczności różnych CTA na stronie.

Innym istotnym aspektem jest zaprojektowanie CTA w taki sposób, aby współgrał on z celami marketingowymi. Na przykład, w przypadku corporate travel assistant, CTA może prowadzić do formularza rejestracyjnego lub strony z ofertą. Dobre praktyki w projektowaniu CTA obejmują również uwzględnienie współczynnika konwersji, który jest wskaźnikiem efektywności danej zachęty. Pamiętaj, żeby wykorzystać CTA nie tylko do promowania sprzedaży, ale także do innych działań, np. zapis na newsletter czy pobranie materiału informacyjnego.

Kiedy stosować CTA?

Call to action warto stosować zawsze, kiedy pojawia się potrzeba wskazania odbiorcom, co powinni zrobić. Jak już zostało wspomniane, wezwanie do działania może zachęcać do zakupu konkretnych produktów, zapisania się do newslettera czy pobrania darmowych materiałów, możliwości jest wiele. CTA to pewnego rodzaju drogowskaz pomagający w osiągnięciu określonego celu. Stosowanie wezwania do działania jest opłacalne, ale pod warunkiem, że zostało dobrze przygotowane. Użytkownicy mogą mieć problem z rozpoznaniem intencji i oczekiwań osób, do których należy witryna. Potrzebują więc jasnych wskazówek i zachęty, żeby wykonać działanie. CTA najczęściej spotyka się na stronach internetowych i w mailingu, jednak takie rozwiązanie sprawdza się również w mediach społecznościowych. To jeden z tych elementów, który może znacząco zwiększyć konwersję przy niezbyt dużym wysiłku