Artefakty- co to tak naprawdę jest? Jednym to słowo kojarzy się z bardzo rzadkimi i pożądanymi przedmiotami z gier np. z legendarnego już Heroes’a III , u drugich zaś ten wyraz nie wywołuje miłych wspomnień ,ponieważ odczuli oni jego znaczenie na własnej skórze. Chodzi tu oczywiście o przekłamania graficzne czyli tzw. „Artefakty” czy „Arty”.
Skąd się to bierze?
Praktycznie przyczyn występowania przekłamań grafiki jest bardzo wiele. Postaram się przedstawić te najbardziej pospolite.
Złe sterowniki
Brak takowych lub zainstalowanie złych sterowników może powodować problemy z działaniem karty w środowisku 3D i 2D. Problem ten nie występuje ,aż tak często gdyż wielu z nas nie instaluje „byle jakich” sterowników tylko szuka tych polecanych przez producenta lub innych użytkowników tego samego układu graficznego . Poniżej załączam dwie strony ze sterownikami obu gigantów w sferze kart graficznych czyli nvidii i ati. ( Pamiętajmy ,że starsze karty graficzne nie mają wsparcia najnowszych sterowników. Do tych kart oprogramowania trzeba szukać w sieci, np na różnych forach związanych z kartami graficznymi.)
Zasilacz
Temat „obstukany” praktycznie na wszystkie sposoby. Pokrótce chodzi o to ,że nie markowe zasilacze nie trzymają napięć. A skaczące lub zbyt wysokie napięcia nie działają zbyt pozytywnie na nasz układ graficzny. Sławnej czarnej listy nie będę przedstawiał bo mija się to z celem. Pamiętajmy jednak gdy mamy problem z grafiką a nie wiemy skąd się wziął zawsze warto zmierzyć napięcia ( najlepiej miernikiem , gdyż programy często przekłamują wyniki ).
Przegrzewanie się karty
Przechodzimy teraz do problemów bardziej codziennych. Przegrzewanie się układu graficznego jest bardzo częstym powodem powstawania problemów typu przekłamanie grafiki. Wszystko bardzo łatwo zdiagnozować poprzez sprawdzenie temperatury na naszej karcie, poprzez np. program Everest. Problem zaczyna się dopiero wtedy gdy nasza karta nie posiada czujnika temperatury. Sam stałem się ofiarą takiego braku. Mój GeForce Fx5200 grzał się niemiłosiernie i dlatego ,że nie miałem jak sprawdzić na nim temperatury „odszedł na wieczny spoczynek” :). Przegrzewanie się kart jest spowodowane między innymi zakurzeniem chłodzenia ( pamiętajmy ,że nasza karta też musi oddychać ), wyschnięciem pasty termoprzewodzącej na rdzeniu czy zbyt dużym overclockingiem . Aby sprawdzić temp. instalujemy program Everest np. z tej strony www.programosy.pl/program,everest-home-edition.html . Po instalacji odpalamy program , i przechodzimy domyślnie Komputer->Czujnik i szukamy temperatury naszego układu.
Spalenie rdzenia lub pamięci
Tą kwestię można zaliczyć do artefaktów wtedy gdy podczas overclockingu zbyt wysoko i zbyt szybko się podkręci zegary. Najczęściej gdy spali się rdzeń lub pamięć na karcie będziemy mieli nieodwracalne artefakty lub co gorsza karta się w ogóle nie odpali lub nie będzie wysyłać obrazu. Wtedy zostaje nam tylko zmienić nasz układ. Karta może również spalić się gdy długo nie reagujemy na artefakty , podczas upałów gdy nasza „buda” nie jest wystarczająco dobrze wentylowana lub podczas burzy gdy zbyt wysoko skoczy napięcie .
Wygląd
Ktoś w tym momencie może się zastanowić „No dobra tyle gadania ale jak to wygląda?” . Otóż sprawa ma się tak: Nasza karta może nabawić się kilku rodzajów artefaktów . Najczęstszymi są kropki i kreski już od momentu włączenia komputera lub po jakimś czasie gdy nasza karta się „ogrzeje” .
W Wielkim słowniku ortograficznym PWN już teraz pod hasłem „hardcore” znajdują się dwie formy: hardcore’owy i hardcorowy.
Czasami na jednak wszystko może wydawać się dobrze. Siedzimy jak zawsze na naszym komputerze , pracujemy w środowisku 2D czyli słuchamy sobie muzyki , przeglądamy strony internetowe i wszystko jest ok. Jednak gdy włączamy jakąś grę zaczynają się pojawiać dziwne kreski , paski czy zniekształcone tekstury. Wszystko jest spowodowane większym nagrzaniem karty które powoduje praca w środowisku 3D. Wygląd przedstawia się tak