Co to jest Artefakt? Definicja

Artefakt – w konteśkcie przetwarzania grafiki i dźwięku jest to wada będąca skutkiem ubocznym zastosowania poszczególnych algorytmów komputerowego tworzenia lub przetwarzania mediów (np. obrazu, dźwięku)
artefakt studio grafton słownik

Co to jest artefakt i skąd się bierze?

Artefakt w kontekście przetwarzania grafiki i dźwięku odnosi się do niezamierzonych i niepożądanych efektów, które mogą pojawić się w wyniku zastosowania określonych algorytmów komputerowych przy tworzeniu lub modyfikacji mediów. W dzisiejszych czasach, gdy technologia cyfrowa jest wszechobecna, zrozumienie tych artefaktów staje się coraz bardziej istotne, szczególnie dla profesjonalistów zajmujących się produkcją audiowizualną.

Artefakty wizualne mogą objawiać się na różne sposoby, takie jak zniekształcenia kolorów, szumy, zbyt wyraźne krawędzie czy też niepożądane bliki. Te defekty mogą powstać na skutek kompresji danych, co jest powszechną praktyką w celu zmniejszenia rozmiaru plików graficznych lub filmowych. Zastosowanie algorytmów kompresji, takich jak JPEG dla obrazów czy MP3 dla dźwięku, często wiąże się z utratą pewnych detali, co prowadzi do powstawania szczególnych artefaktów.

Przykładem artefaktu wizualnego jest tzw. “blockiness”, który pojawia się w obrazach zaszumionych lub mocno skompresowanych. Wywołany jest on przez nieodpowiednie przetwarzanie danych, które może sprawić, że obraz składa się z widocznych bloków, zamiast jednolitych struktur. Inny typ artefaktu to “ringing”, który objawia się jako niepożądane kontury wokół obiektów w obrazie, zazwyczaj powstające w wyniku zastosowania filtrów wygładzających, które zbyt radykalnie redukują szczegóły.

Źródła artefaktów.

W kontekście grafiki komputerowej, ważne jest, aby zrozumieć źródła artefaktów. Często są one wynikiem niewłaściwych ustawień podczas renderingu, błędów w oprogramowaniu graficznym, czy też ograniczeń w sprzęcie komputerowym. Warto zauważyć, że niektóre algorytmy przetwarzania są bardziej podatne na generowanie artefaktów niż inne, dlatego wybór odpowiednich metod i narzędzi jest kluczowy.

W aplikacjach real-time, takich jak gry komputerowe, artefakty mogą nie tylko wpłynąć na estetykę, ale także na funkcjonalność. Gracze mogą doświadczyć frustracji, gdy problemy z renderowaniem lub wideo obniżają jakość rozgrywki. Dlatego twórcy gier inwestują czas i zasoby w techniki, które minimalizują wpływ artefaktów na doświadczenie użytkownika.

artefakt studio grafton słownik

Warto zaznaczyć, że niektóre algorytmy są projektowane specjalnie w celu redukcji artefaktów, a ich efektywność ewoluuje wraz z postępem technologicznym. Nowoczesne systemy i narzędzia do przetwarzania grafiki i dźwięku coraz częściej wykorzystują uczenie maszynowe, aby skuteczniej identyfikować i eliminować źródła problemów.

Zrozumienie problematyki artefaktów nie tylko pomaga w ich eliminacji, ale przede wszystkim pozwala twórcom lepiej projektować i wprowadzać innowacje w dziedzinie mediów cyfrowych. Wiedza na temat tego, jakie techniki są bardziej skłonne do wprowadzania artefaktów, umożliwia bardziej świadome podejście do tworzenia i przetwarzania treści. Z perspektywy użytkownika, dostrzeganie artefaktów może wpływać na postrzeganą jakość produktu. 

Dlatego nie tylko profesjonaliści, ale i amatorzy powinni zwracać uwagę na te aspekty, aby w pełni cieszyć się wykorzystaniem mediów cyfrowych. Również edukacja w zakresie identyfikacji i eliminacji artefaktów może poprawić jakość produkcji, zwłaszcza w czasach, gdy dostęp do narzędzi do tworzenia mediów jest tak powszechny.

W skrócie, artefakt to nie tylko wada, ale również wyzwanie dla twórców. Stanową one istotny element procesu twórczego, który wymaga ciągłego doskonalenia i poszukiwania nowych rozwiązań. Zrozumienie natury artefaktów i możliwości ich redukcji może stać się kluczowe dla każdego, kto chciałby osiągnąć wyższy poziom w swoim rzemiośle florystycznym. W dobie rozwoju technologii, znaczenie jakości przetwarzania grafiki i dźwięku będzie tylko rosło. Artefakty, choć często niedostrzegane przez przeciętnego odbiorcę, mogą znacząco wpłynąć na postrzeganą wartość przedstawianych treści. Dlatego zarówno w grach, jak i w produkcjach filmowych, dbałość o minimalizację artefaktów stanie się kluczowym elementem przyszłego rozwoju technologii audiowizualnej.

Podsumowując, artefakt w kontekście przetwarzania mediów odnosi się do problematycznych efektów ubocznych, które mogą wynikać z różnych algorytmów przetwarzania. Wiedza na ten temat jest niezbędna dla wszystkich, którzy pragną tworzyć wysokiej jakości treści w cyfrowym świecie.

Skąd się to bierze?

Praktycznie przyczyn występowania przekłamań grafiki jest bardzo wiele. Postaram się przedstawić te najbardziej pospolite.

Złe sterowniki.

Brak takowych lub zainstalowanie złych sterowników może powodować problemy z działaniem karty w środowisku 3D i 2D. Problem ten nie występuje ,aż tak często gdyż wielu z nas nie instaluje „byle jakich” sterowników tylko szuka tych polecanych przez producenta lub innych użytkowników tego samego układu graficznego . Poniżej załączam dwie strony ze sterownikami obu gigantów w sferze kart graficznych czyli nvidii i ati. ( Pamiętajmy ,że starsze karty graficzne nie mają wsparcia najnowszych sterowników. Do tych kart oprogramowania trzeba szukać w sieci, np na różnych forach związanych z kartami graficznymi)

Zasilacz.

Temat „obstukany” praktycznie na wszystkie sposoby. Pokrótce chodzi o to ,że nie markowe zasilacze nie trzymają napięć. A skaczące lub zbyt wysokie napięcia nie działają zbyt pozytywnie na nasz układ graficzny.  Sławnej czarnej listy nie będę przedstawiał bo mija się to z celem. Pamiętajmy jednak gdy mamy problem z grafiką a nie wiemy skąd się wziął zawsze warto zmierzyć napięcia ( najlepiej miernikiem , gdyż programy często przekłamują wyniki ).

Przegrzewanie karty.

Przechodzimy teraz do problemów bardziej codziennych. Przegrzewanie się układu graficznego jest bardzo częstym powodem powstawania problemów typu przekłamanie grafiki. Wszystko bardzo łatwo zdiagnozować poprzez sprawdzenie temperatury na naszej karcie, poprzez np. program Everest. Problem zaczyna się dopiero wtedy gdy nasza karta nie posiada czujnika temperatury. Sam stałem się ofiarą takiego braku. Mój GeForce Fx5200 grzał się niemiłosiernie i dlatego ,że nie miałem jak sprawdzić na nim temperatury „odszedł na wieczny spoczynek” :).

Przegrzewanie się kart jest spowodowane między innymi zakurzeniem chłodzenia ( pamiętajmy ,że nasza karta też musi oddychać ), wyschnięciem pasty termoprzewodzącej na rdzeniu czy zbyt dużym overclockingiem . Aby sprawdzić temp. instalujemy program Everest np. z tej strony www.programosy.pl/program,everest-home-edition.html . Po instalacji  odpalamy program , i przechodzimy domyślnie Komputer->Czujnik i szukamy temperatury naszego układu.

Spalenie rdzenia lub pamięci.

Tą kwestię można zaliczyć do artefaktów wtedy gdy podczas overclockingu zbyt wysoko i zbyt szybko się podkręci zegary. Najczęściej gdy spali się rdzeń lub pamięć na karcie będziemy mieli nieodwracalne artefakty lub co gorsza karta się w ogóle nie odpali lub nie będzie wysyłać obrazu. Wtedy zostaje nam tylko zmienić nasz układ. Karta może również spalić się gdy długo nie reagujemy na artefakty , podczas upałów gdy nasza „buda” nie jest wystarczająco dobrze wentylowana lub podczas burzy gdy zbyt wysoko skoczy napięcie .