Co to jest POS? Definicja

Co to jest POS i gdzie go stosujemy?

Materiały POS (point of sale) to rodzaj materiałów reklamowych wspierających sprzedaż produktów. Co do zasady są one przeznaczone dla klienta detalicznego, który najczęściej ma okazję się z nimi zapoznać bezpośrednio w punkcie handlowym. Okazuje się, że w dobie mass mediów stosowanie takiego klasycznego, stacjonarnego typu reklamy, na przykład ulotek w sklepach ciągle znajduje uzasadnienie. Wielu klientów właśnie na etapie wchodzenia do sklepu potrzebuje informacji i ukierunkowania na konkretny produkt. Po to właśnie, poza wieloma innymi działaniami w ramach ogólnie pojętego merchandisingu lub visual merchandisingu stosuje się materiały POS.

Rodzaje materiałów POS.

Istnieje co najmniej kilka kryteriów podziału materiałów POS. Podstawowy, ale czysto techniczny podział to materiały miękkie i twarde. Głównym kryterium w tym przypadku jest rodzaj użytego do produkcji materiału. Nie ma znaczenia forma, a tym bardziej treść zawartego komunikatu. Istotniejszym z perspektywy sprzedażowej kryterium polega na wyróżnieniu umiejscowienia poszczególnych materiałów POS. Idąc tym tropem można wyróżnić:

Materiały reklamowe.

Najprościej ujmując, są to wszelkiego rodzaju ulotki, plakaty i broszury. Wszystko, co umieszcza się zaraz przy wejściu do sklepu, a także przy kasach i na witrynie sklepowej. Nie za duże, łatwe do ogarnięcia wzrokiem, a jednocześnie zawierające konkretną, zachęcającą do zakupu treść.

Materiały na ladę.

W tej grupie materiałów POS należy wymienić wszystkie materiały, które znajdą się w okolicy lady i kasy sklepowej. Wśród nich są na przykład bilownice, ale też dyspensery i standy. To dobre miejsce na umieszczenie dużej liczby logotypów marek, które stanowią dużą część sprzedaży – obowiązuje w nich wysoka marża.

Materiały na sufit.

To przede wszystkim hangery i różnego rodzaju flagietki reklamowe. Hangery są kluczowym narzędziem prowadzenia strategii visual merchandisingu. Między innymi to właśnie za ich pomocą tworzymy i prowadzimy klienta wytyczoną przez nas drogą po sklepie. To na hangerach informujemy, gdzie klient znajdzie szukane produkty. A skoro wie, że musi co jakiś czas spojrzeć w sufit, warto umieścić tam także informację sprzedażową.

Materiały na podłogę.

To przykłady materiałów POS, które także mają niebagatelne znaczenie w kontekście strategii merchandisingowej. To różnego rodzaju displaye, potykacze, roll-upy, a także całe stoiska i kioski, które można zbudować nie tylko w sklepie, ale także na przykład na targach czy konferencjach. W tą kategorię wchodzą też często stosowane naklejki w różnorodnych kształtach i formatach.

Autorzy:

Agnieszka i Jacek - Team Studio Grafton

Agnieszka Ekstowicz Studio Grafton

Zajmujemy się projektowaniem efektywnej grafiki, wykorzystując nasze wieloletnie doświadczenie w tej dziedzinie. Śledzimy i analizujemy najnowsze trendy w grafice i marketingu, a potem wdrażamy je w realizowane przez nas projekty. Szczególnie pasjonuje Nas projektowanie identyfikacji wizualnej. Wspólnie pracujemy jako zespół nad tworzeniem skutecznego logo, estetycznych opakowań i etykiet, a także efektywnych wizytówek ulotek. W wolnych chwilach uwielbiamy wsiadać na rowery i wyruszać na długie wycieczki. Poza tym, mamy ogromną miłość do żeglowania i wędrówek górskich.

Jacek Ekstowicz Studio Grafton